2012. május 17. csütörtök | 20. HÉT | 138. NAP | 02:06 | PASZKÁL, ANDOR

A tejivás javítja a memóriát is

2012. február 21. | 03:09
Minél gyakrabban fogyasztunk tejet és tejterméket, annál jobban működik az agyunk - derül ki az amerikai Maine Egyetem felméréséből. Azoknál, akik naponta legalább egyszer fogyasztanak tejet vagy tejterméket, fejlettebb az általános, vizuális-térbeli és verbális memória, mint a tejet ritkábban vagy egyáltalán nem fogyasztóknál.

A tejivók általános szellemi képességeiket tekintve is lekörözték a kutatásban részt vevő partnereiket. A napi tejfogyasztók átlagosan 4-szer jobban teljesítettek a memóriateszteken, pontosabban emlékeztek képi és térbeli elemekre és 5-ször jobb eredményt értek el a gondolkodás és memória összesített vizsgálata során, mint azok, akik ritkábban vagy egyáltalán nem isznak tejet.

- Az egyetemi kutatócsoport felmérése igazolta, hogy a tejtermékek fogyasztása pozitív összefüggésben áll a kognitív teljesítményekkel (tanulás, érzékelés, észlelés - a szerk), vagyis a tejet gyakrabban fogyasztók jobban emlékeztek az olvasott vagy látott információkra - mondta Dr. Matos Lajos kardiológus, a kutatás ismertetője. - Minden tényezőt egybevetve, a kutatás igazolta, hogy az agyi teljesítmény a tejfogyasztás mértékét követve, lineárisan nő: minél több tejet iszunk, annál jobb az agyunk teljesítőképessége. Az egészséges étrend részeként napi fél liter tej vagy ezzel egyenértékű tejtermék fogyasztása javasolt - tette hozzá a szívgyógyász szakorvos.

Mindazonáltal nem csak a tejfogyasztás mértéke, de a tej zsírtartalma is befolyásolta a kutatás eredményeit. Az alacsony zsírtartalmú tejtermékeket fogyasztók jobban teljesítettek a teszteken, mint a teljes tejet kedvelők.

Az eddigi tanulmányoknak nem sikerült feltárniuk, hogyan befolyásolja a tej a kognitív funkciókat. Mivel azonban a tej csökkenti mind a szív- és érrendszeri betegségek, mind az elhízás, a 2-es típusú diabétesz, a magas vérnyomás és a zsíranyagcsere betegség esélyét, közvetve a szellemi képességekre is jó hatással van. A tanulmány szerzői szerint tehát, ha valaki sok tejet iszik, jó eséllyel megelőzheti ezeket a betegségeket, melyek vélhetően nagymértékben befolyásolhatják az agyi képességeket.

A Maine Egyetem felmérése azt is rögzítette, hogy a tejtermékeket naponta fogyasztók körében magasabb volt az elvégzett iskolai évek száma és kevesebbet dohányoztak. Chrichton és munkatársai emellett igazolták azt a korábbi tanulmányban ismertetett tényt, hogy a rendszeres tejfogyasztók derékmérete kisebb azokénál, akik nem fogyasztottak naponta tejterméket. A kevésbé lelkes tejfogyasztóknál nagyobb mértékben jegyeztek fel depressziót, alacsony folsav szintet, valamint jóval gyakoribb szívproblémát és szívritmuszavart.


Forrás: STOP/Premier   |   STOP

címkék
tej, tejivás, memória


a rovat további hírei
Emelkedhet a cukorbetegek száma Nem nyugszik a veszélyes vulkánmonstrum - fotók! Budapestet ellepték a zombik Egy százmillió éves sikertörténet legkorábbi leletét mutatták be Hajszál híján: szinte súrolta Földünket a méretes aszteroida Nyolc másodpercre te is űrhajós lehetsz a csúcs hullámvasúton Hatméteres, másfél tonnás szörny volt - új lelőhelyet találtak a kutatók
címlap »
fotó, videó »
1/5
CHF / HUF
246.29

szavazás
Önnek hiányzik majd a Heti Hetes?
Igen Nem Az meg mi?
címkefelhő
kövesse a STOP-ot
a facebookon
Fotó: destinydixon
Nyomot hagy a popsin a feszülős tanga - Fotók 18+
Ha minden huszonéves lány ilyen bevállalós lenne, szebb lenne a világ.
Fotó: femjoy
Bimbócsikiző pózok a párkányon - Fotók 18+
Ennél szebb panorámát tényleg nem kívánhatunk.
Fotó: prestige
Ilyen tanár nénivel mi is rosszak lennénk - Fotók 18+
Samantha néni az irodájába kéret ma éjjel.